Monday, December 28, 2009

AntibioTik....elakkan pada anak2 anda...

INFO DARI BLOG DR AZWAN

Assalamualaikum,

Ramai ibu bapa yang meminta saya menulis tentang antibiotik. Antibiotik menjadi subjek yang sangat penting di dalam bidang perubatan sehingga kini. Sejak ia dijumpai oleh saintis Perancis Alexander Fleming pada tahun 1928 (sebelum itu dijumpai oleh seorang pelajar perubatan dari German pd 1896 - tapi tak popular), penicillium yang merupakan produk dari sejenis kulat didapati berjaya membunuh pelbagai bakteria. Penicillin kemudiannya digunakan secara meluas ketika perang dunia ke 2 sebagai rawatan utama.


Sehingga kini berpuluh-puluh antibiotik digunakan secara meluas diseluruh dunia. Antibiotik boleh dibahagikan kepada kesannya yang membunuh bakteria (bactericidal) atau kesan yang merencatkan aktiviti bakteria (bacteriostatic). Kedua-duanya memberi kesan untuk melumpuhkan bakteria daripada merebak di dalam badan.


Sesuai dengan kesannya, antibiotik hanya berkesan untuk membunuh bakteria dan bukan virus. Virus biasanya menyebabkan batuk, sakit tekak, selsema dan sakit badan. 80% sakit tekak dan selsema adalah disebabkan virus. Virus biasanya akan hilang dengan sendirinya selama 7 hari hingga 14 hari walaupun tanpa penggunaan antibiotik.


Sebagai contoh - Denggi ialah sejenis virus, jadi tiada antibiotik apa pun di dalam dunia ini yang boleh membunuh virus denggi. Ia akan hilang dengan sendirinya selepas 10 hari, tetapi perawatan yang lain seperti mengawal hidrasi tubuh dan pemerhatian kadar platelet diperlukan. Kenapa tiada antibiotik digunakan untuk merawat denggi? Ya, kerana denggi ialah sejenis virus. (pandaaaii..... )


Sekiranya semua doktor memberikan antibiotik kepada pesakit yang mempunyai sakit tekak dan selsema, dan semua pesakit mengambilnya, ini bermakna 80% daripada antibiotik tadi yang tidak memberi apa-apa kesan kepada virus adalah satu pembaziran, sia-sia malah boleh mendatangkan bahaya kepada tubuh.

Kenapa Perlu Berhati-Hati Mengambil Antibiotik?

1. Antibiotik boleh menyebabkan alahan. Alahan boleh jadi sedikit seperti urticaria iaitu timbul ruam gegata di seluruh badan sehingga ke alahan yang teruk seperti kulit melecur dan sesak nafas.

2. Antibiotik mempunyai kesan sampingan. Antibiotik boleh menyebabkan kesan sampingan kecil seperti loya, pening, muntah dan cirit birit sehingga ke yang teruk seperti kerosakan buah pinggang, usus dan hati, pekak dan sawan. Steven Johnson Syndrome adalah satu kesan sampingan kepada beberapa jenis antibiotik berasaskan sulfa. Ia menyebabkan keadaan kulit seperti terbakar dan juga menyerang kawasan seperti mulut mata dan lidah. Kesan sampingan ini boleh membawa maut. Sila lihat gambar.

3. Antibiotik sebagai bom nuklear. Bukan semua bakteria di dalam badan adalah jahat. Bakteria baik di dalam usus sebagai contoh lactobacillus, memenuhi usus supaya bakteria jahat seperti Clostridium Difficile tidak dapat memenuhi ruang tersebut. Malah ada bakteria di usus yang boleh membantu penghadaman dan menghasilkan sejenis vitamin yang membantu manusia. Begitu juga contohnya dengan kawasan vagina wanita. Bakteria baik yang terbunuh boleh menyebabkan "candida", sejenis kulat senang membiak di kawasan itu.

Malangnya, antibiotik tidak mengenal musuh. Ia seperti sebuah BOM NUKLEAR. Kawan atau lawan, semuanya disapu, disembelih dan dibunuh dengan kejam. Pembunuhan beramai-ramai tanpa belas kasihan ini ternyata membawa padah. Selepas tiada lagi bakteria yang baik, maka bakteria yang jahat akan bermaharajalela. Jadilah episod cerita koboi bila sherif dah tak ada.

Antibiotik Seperti Harimau Hilang Taring

Apabila antibiotik diambil dan digunakan sewenang-wenangnya, maka Bakteria yang tidak terbunuh oleh antibiotik akan menjalani mutasi. Ia menjadi kebal dan semakin kuat. Bakteria ini akan membiak dan tersebar di kalangan manusia yang dekat dan jauh.

Apa yang berlaku, antibiotik yang sama apabila digunakan tidak lagi berfungsi seperti sebelumnya. Maka, doktor terpaksa menggunakan antibiotik yang lebih kuat kerana yang lama tidak berkesan. Kitaran ini akan menjadi lebih menakutkan. Antibiotik yang kuat ini pula digunakan sewenang-wenangnya. Maka apabila bakteria mula bermutasi dan menjadi kebal, antibiotik yang kuat tadi semakin hilang belangnya. Antibiotik yang lebih kuat lagi digunakan... ia akan berterusan sehingga tiada lagi antibiotik yang berkesan terhadap manusia.

Kos Perubatan Meningkat

Semakin kuat antibiotik digunakan semakin mahal antibiotik tersebut. Anda yang kaya mungkin tak kisah dengan kos antibiotik yang meningkat sekarang. Tetapi buat yang susah, RM 60 untuk 7 biji Augmentin memang memeningkan kepala. Di hospital kos perbelanjaaan rawatan juga semakin meningkat. Ini kerana antibiotik yang kuat tidak mungkin berharga murah. Syarikat farmaseutikal terpaksa membelanjakan jutaan wang untuk menghasilkan antibiotik yang lebih kuat dan siapa yang harus membayar harga itu?

Kenapa Antibiotik Digunakan Sewenang-Wenangnya?

1. Sebelum menuding kesalahan kepada orang lain, lebih baik salahkan diri sendiri dahulu. Doktor seperti saya, kadangkala selalu memberikan antibiotik walaupun tidak perlu. Biasanya General Practioner (GP) di klinik-klinik swasta lebih suka melakukan demikian. Ada beberapa sebab...

a. Satunya mungkin tidak beberapa yakin kepada diagnosis yang dibuat. Terdapat
garisan di antara jangkitan bakteria dan virus. Mungkin garisan itu sukar
dibezakan untuk sesetengah pesakit.

b. Untuk mengelakkan secondary infection. Jangkitan bakteria di atas jangkitan virus yang sedia ada. (ini alasan yang baik bagi doktor untuk menjual antibiotik)

c. Menghindarkan persepsi buruk pesakit kepada doktor dan klinik. Kalau anda nak tahu, ada jenis pesakit yang mempunyai tanggapan buruk kepada doktor yang tak mahu memberikan antibiotik. "Apalah ini doktor, tarak bagi antibiotik, next time tarak mau datang sini lagi". atau "ini klinik tak bagus, takda bagi antibiotik". Hilang seorang pelanggan...

d. Meningkatkan keuntungan dengan memberi antibiotik. Ya, jualan antibiotik boleh menguntungkan. Itu sebab ramai doktor swasta akan memberi antibiotik walaupun dengan sebab-sebab yang tidak logik.

2. Pesakit juga bersalah di dalam hal ini. Saya sudah banyak kali menceritakan ada ibu bapa yang terlalu menekan doktor untuk memberi antibiotik. Ada yang masam mencuka bila tak bagi antibiotik. Padahal anak tak ada demam pun, atau hanya sedikit selsema. Jikalau ibu bapa tahu betapa teruknya kesan Steven Johson Syndrome, sejenis lecuran kulit disebabkan alahan antibiotik pasti anda lebih berhati-hati.

"Anak saya takkan baik kalau tak diberi antibiotik". Ini adalah ayat cliche untuk ibu ayah yang selalu bagi anaknya antibiotik walaupun sedikit demam.

Cara Saya

Anda patut percaya, saya sendiri sebagai doktor, tak pernah memberi antibiotik kepada anak saya yang batuk, demm atau selsema selama seminggu. Saya akan memberinya ubat-ubat yang perlu sahaja, vitamin C tambahan, minum air kosong banyak dan makan banyak buah-buahan. Pada kebiasaannya, selepas seminggu batuk itu akan hilang.

Sekiranya selepas seminggu batuk, dengan adanya demam tinggi dan selsema, saya mungkin akan mulakan antibiotik yang paling rendah. Antibiotik mesti dihabiskan.

Perlu diberitahu di sini... Ubat antibiotik bukanlah ubat demam, atau selsema atau ubat sakit perut. Ia adalah untuk membunuh bakteria dan . Kalau demam, makan lah ubat demam dan kalau selsema makanlah ubat selsema. Antibiotik digunakan sekiranya terdapat jangkitan bakteria.

Doktor, Tolong Bagi Antibiotik Paling Kuat!

"Doktor, saya batuk dan sakit tekak, esok saya ada meeting. Boleh bagi saya antibiotik paling kuat supaya saya boleh pergi meeting esok".

Pertama sekali saya nak bagi tahu, Allah bagi kita sakit selain daripada ujian dan menghapuskan dosa, ialah untuk memberitahu kita yang badan kita ini perlukan rehat kerana bekerja terlalu kuat. Antibiotik tak boleh membantu anda mengembalikan kesihatan anda seperti sediakala sekiranya anda mengidap jangkitan. Berilah masa untuk badan anda berehat.

Kedua, untuk memberi antibiotik, perlu ada caranya. Mulakan dengan antibiotik yang tak beberapa kuat dahulu. Kemudian baru naik selangkah demi selangkah sekiranya tidak berkesan. Kalau kita nak bunuh seekor nyamuk, janganlah rumah hendak dibakar. Kalau nak bunuh bakteria yang tak beberapa kuat, jangan gunakan antibiotik yang paling kuat. Itu salah cara.

Tujuannya adalah untuk memastikan antibiotik yang paling kuat disimpan untuk menghadapi kuman yang sama kuat juga. Sekiranya kuman biasa pun dah menjadi kebal kepada antibiotik yang paling kuat, apabila tiba kuman yang paling kuat, tiada antibiotik lagi yang boleh digunakan.
Bayangkan, tiada lagi ubat untuk membunuh bakteria... Sedikit luka di kaki pun boleh menyebabkan kematian. Kita seolah-olah kembali ke zaman sebelum Perang Dunia Kedua!!

Tuesday, December 22, 2009

Bayi Batuk dan Berkahak ???

Mungkin ibu ibu yang mempunya anak kecil pernah mengalami perkara di atas..anak kecik batuk dan berkahak...

Seperti baby saya itu ari..Hafiz admitted kat KPJ Selangor...kesian...


TEKNIK TEPUK BANTU MASALAH BAYI BERKAHAK

BATUK dan selesema adalah dua masalah yang boleh dikatakan pasti berlaku pada setiap bayi. Tidak kira musim sejuk atau panas, simptom tersebut boleh menjadi kronik kepada kesihatan bayi kerana kesukaran mereka untuk mengeluarkan kahak dan hingus boleh menjadi punca penyakit seperti bronkitis atau brochospasm

Saat masalah tersebut berlaku pada bayi, pasti ibu bapa akan berasa gusar kerana bayi belum mempunyai kepandaian untuk mengeluarkan kahak mahupun menghembus hingus mereka sendiri.

Sebab itulah ada ibu atau bapa yang prihatin sanggup menyedut hingus pada hidung bayi mereka kerana khuatir keadaan tersebut akan membuatkan bayi tidak selesa untuk bernafas.
Syabas kepada ibu bapa yang sanggup melakukan yang terbaik demi kesihatan anak mereka, tapi alangkah lebih bagusnya jika mereka mengetahui tentang teknik fisioterapi yang terbukti boleh memberikan bayi lebih kelegaan daripada masalah batuk dan selesema yang dihadapi.
Pakar Fisioterapi dari Pusat Perubatan Pakar Alpha, Siti Farah Aini Jamaludin berkata, bayi di bawah usia dua tahun memang kerap mengalami bronchospasm iaitu bengkak dan pengecutan dalam paru-paru.

"Simptom penyakit ini seperti batuk, demam, selesema dan sesak nafas. Penyakit ini boleh juga dialami oleh orang dewasa tapi lebih bermasalah jika ia menyerang bayi kerana mereka tidak berupaya mengeluarkan kahak sendiri," ujarnya ketika ditemui di klinik fisioterapinya di Pusat Perubatan Pakar Alpha, Kota Damansara, Selangor, baru-baru ini.

Berdasar pengalamannya selama lebih tujuh tahun melakukan fisioterapi di pusat-pusat perubatan sebelum ini, kanak-kanak di bawah usia lima tahun sering berhadapan dengan masalah bronkitis atau bronkospasm.

"Ibu bapa biasanya akan merujuk anak mereka ke hospital apabila mendapati anak mereka menghadapi masalah pernafasan seperti hidung tersumbat, pernafasan berbunyi serta simptom seakan penyakit asma.

"Sebenarnya jika ibu atau bapa mempunyai sedikit ilmu fisioterapi, mereka boleh mempraktikkan kepada bayi mereka agar tidak mudah berlaku jangkitan lain terhadap bayi.
"Sebagai contoh, jika bayi mengalami hidung tersumbat dan batuk berkahak dan di rumah memang tidak mempunyai mesin sedut hingus, ibu bapa boleh mencuba teknik tepukan yang dinamakan percussion ke atas bayi mereka.

"Caranya mudah, pastikan bayi dalam posisi meniarap dan letakkan bantal di bawah perut, pastikan bantal itu tidak terlalu tebal. Kemudian condongkan sedikit posisi bantal dengan kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.

"Ibu atau bapa pula bentukkan tapak tangan seakan cupping (lubang di tengah) dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan untuk menepuk perlahan di belakang bayi.

"Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh bayi pula. Tujuan menepuk ini adalah untuk melonggarkan kahak di dalam paru-paru dan 15 minit selepas selesai menepuk, biasanya bayi akan batuk atau bersin dan sekali gus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah. Jika tertelan, tidak mengapa kerana kahak tersebut akan keluar menerusi najis mereka," jelas Siti Farah.

Siti Farah mengingatkan ibu bapa, sebelum memulakan teknik tepukan percussion ini, pastikan anak tidak minum susu sejam atau setengah jam sebelum bagi mengelakkan muntah.
Siti Farah berkata, bayi yang kesnya dirujuk ke fisioterapi oleh doktor, biasanya akan melalui fisioterapi pada bahagian dada.

"Ubat-ubatan yang diberikan oleh doktor pula untuk melambatkan bakteria, manakala nebulizer adalah untuk membuka saluran pernafasan bayi yang sempit.
"Kombinasi tiga elemen iaitu ubat, nebulizer dan fisioterapi merupakan kaedah yang lazim dilakukan di hospital ke atas bayi yang menghadapi masalah tersebut," katanya.

Menurut Siti Farah lagi, apabila bayi diserahkan kepada ahli fisioterapi mereka akan dibedung dan teknik tepukan untuk melonggarkan kahak akan dibuat.
Selepas tepukan, mesin penyedut kahak akan digunakan bagi membantu bayi mengeluarkan kahak dan hingus mereka.

"Saya memang faham perasaan ibu yang menangis dan tidak sanggup melihat bayi mereka melalui prosedur tersebut. Tetapi ibu atau bapa perlu tahu, proses tersebut tidak menyakitkan ia cuma tidak selesa pada bayi dan kita sukar untuk mententeramkan bayi.

"Adakalanya juga ketika proses menyedut kahak dan hingus akan keluar bersama sedikit darah, ibu bapa jangan panik. Mereka perlu faham keadaan tersebut berlaku kerana saluran pernafasan anak terlalu sempit dan masih lembut.

"Apabila anak meronta, ia hanya akan menyebabkan kesukaran kepada bayi itu sendiri juga mendatangkan kerisauan kepada si ibu yang melihatnya," ujar Siti Farah.

Sumber: Utusan Malaysia

----------------------------------------------

Saya memang selalu praktikkan cara ni kat Hafiz..dan di samping itu..saya menggunakan UK Anti Virus yg saya beli dari Miela 77 shoppe..dan memang berkesan...




Sekarang aku sendiri buat kaedah percussion untuk Hafiz apabila aku rasa dia berkahak..takut nanti kahak makin banyak...susah...waktu sikit2 kita buat jadik cepat hilangnya.

Sebab aku tak sanggup melihat dia kena masuk wayar ikut mulut dan hidung..sebab padaku..memang ia menyakitkan...

Bonus 1 juta Pounds ... Nasib badan...

Itu dia...Besarnya Bonus dia...

Aku dengar kat berita pagi tadi...Bonus untuk satu football club kat Europe sana..tak ingat la yang mana satu...

setiap pemain dapat sekurang2nya 1 juta pounds...

Dan Aku??? Bonus ku ???...............................??????????

An Infinity question............................

Thursday, December 17, 2009

Cantik...Manis...Ayu...Hebat

"Cantik wanita kerana kejernihan wajah...

Manis wanita kerana senyuman yang indah ...

Ayu wanita kerana kesederhanaan lahiriah...

Hebat wanita kerana keimanan yang teguh"





Get 10% Discount at http://ibuabangtupperware.blogspot.com

Wednesday, December 16, 2009

Sibuknyaaaa keje...ada BONUS tak ?

Hmmm...dah lama ku tak mencoretkan sesuatu kat sini..kesibukan keje yang menjadi-jadi..almaklum la..ramai yang MSS..jadik yang tinggal terpaksa la buat keje lebih...dah 2 hari aku keje 12jam sehari..balik kol 8 malam..cian anak2-ku...

Pasal MSS....sesapa yang amik MSS kat tempat keje aku ni..last day besok...(ramai le OKB-orang kaya baru..MSS ni terkecuali dari cukai)...kenapa? sebab ini adalah golongan yang di minta berhenti...bukannya sukarela...di minta berhenti dan bersetuju untuk melakukan begitu..jadik..excluded dari Tax.

Dan..sesetengahnya pula akan sambung keje kembali dari 5/Jan till 29/Jan sebagai kontrak staff.

Dan ..jeng jeng jeng...issue hangat apabila ujung tahun..BONUS...BONUS..BONUS...ada ke tak ye??...company korang ada bagi bonus tak ?

Company aku keje .................ntah..tak tau...

(Tupperware SuperDeal at http://ibuabangtupperware.blogspot.com)

Thursday, December 10, 2009

Dapatkan Rice Dispenser & Membership Tupperware pada harga gileerr

Ye betul...mestila gila..sebab harga sebenarnya RM348. Tapi aku bagi harga RM 293 aje...

jadik...kepada sesiapa yang berminat tu...boleh la singgah kat kedai tupperwareonline Ibuabang

kat link ini http://ibuabangtupperware.blogspot.com atau klik kat side bar tepi.

Bussiness Kit seperti gambar dibawah juga akan disertakan.

Dapatkan peluang anda sekarang

Wednesday, December 9, 2009

Baru nak masuk 6 bulan..dah tumbuh gigi

Itulah dia babyku..Hafizuddin..umurnya baru nak menjangkau ke arah 6 bulan..tapi sebatang gigi bawah dah tumbuh...

Tumbuh gigi awal nih..leceh le ibu nak menjaga giginya...

Walau macam mana pun..apa2 aje..janji..Adik..Abang..dua duanya sihat walafiat...

Tuesday, December 8, 2009

Cuba saja...No Harm...

Hari ini aku terpanggil untuk mencuba...kerana aku rasakan tiada kemudaratan atau pun kerugian...yang ada hanyalah...tiada apa2..atau sekiranyan bernasib baik..mendapat keuntungan...


Jadi...apa salahnya mencuba..Dapatkan Salinan anda sekarang...
Klik pada Ikon di atas ataupun di side Bar...
Terima Kasih...

Monday, December 7, 2009

Membuka Pintu Rezeki...

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... .

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada )"......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi : "Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith: - jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada ) - Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah -

Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ....tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Aku Insan yang Kaya tanpa berbuat apa2...

Dear Lucky Winner,

We appreciate your letter of claim on your wining prize of £800,000:00. Please find attached, copy of your lottery winning certificate which authenticates you as our lucky winner in our promotional draw.

Your prize will be paid out to you through our paying bank, the Halifax Bank Plc, London, therefore you are urgently advised to contact our paying bank directly through the below contact information and request for transfer of your prize:

Bank: HALIFAX BANK PLC
Branch: NORTH FINCHLEY, LONDON UK
Contact: MR. FRANCIS FISHER
Position: DIRECTOR OF REMITTANCE
TEL: 0044-792-407-9882
FAX: 0044-870-471-9926
Email: remittancedept@halifaxbankingplc.com

Keep me updated as soon as you’ve received your prize to enable me submit your file to the board as a paid lucky winner.

NB: you should keep your winning information very safe and confidential to avoid duplication of efforts which might result to double claim.

We congratulate you.

Yours truly,
Mr. William Boyd
Your claim agent
Tel: 0044 703 174 1859

--------------------------------------------------------------------------------

Itulah dia..surat bertuah untuk aku sebagai pemenang yang akan menjadi jutawan kat malaysia nih tanpa berbuat apa2...tiba2 je menang...haii..kalau le benda ni satu reality..akulah seorang ibu yang paling bertuah..

Tapi..setakat ni saja le kot..aku dah malas dah nak melayan ...


MakCik Kayooooo....

Ni Haaa..rentetan daripada post terdahulu pasal aku dapat hadiah duit GBP800,000. Kiter tgk sejauh mana dia nak perdaya kiter..setakat nih tak de le mintak bayar lagi..dia baru mintak info peribadi sikit sebanyak..jadik aku bagik aje..info basic cam nama, adress, sex, age...No IC tak de ye...No bank pun tak de ye.. Aku belum bodoh untuk bagi info2 penting cam tuh.

Diaorang mesti ingat aku ni bakal next prey depa....

Datuk Lee menang lagi.......


Datuk Lee Chong Wei menang lagi...Tapi sebenanrnya aku tak heran pun..memang patut pun dia kena menang...kalau kalah..berbakul2 le kena kutuk.
Datuk Lee ni buku dan ruas dia cuma Lin Dan aje..orang lain tu buang keringat aje le lawan ngan Datuk Lee.
Aku memang seronok giler bila Datuk Lee beat Lin Dan waktu Switzerland Open itu ari..tak ingat bulan berapa.
Tak sabar nak tunggu Datuk Lee Vs Lin Dan...dan harap2 Datuk Lee boleh menang...

Biar Betul...Jutawan Segera le kalau Cam ni...


Ni le email yang aku dapat..korang pun ada dapat tak ? kalau cam nih...jadik jutawan le..tak yah keje dah la..bukan sikit tuh..UK pound lagi...hhmmm....suka suka hati diaorang jeee...



Saturday, December 5, 2009

Ustaz Akhil Hayy Vs Pengarah JAIS : Patut ke tak Patut ???

Usah serkap jarang

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad
ahmadshahrul@hmetro.com.my


PUTRAJAYA: “Cuba nilaikan pengalaman 15 tahun saya berceramah dan berdakwah di depan pelbagai peringkat pendengar termasuk tokoh dan pakar agama dan jangan sekadar melakukan ‘serkap jarang’ semata-mata. “Bukan mahu membangga diri, saya juga pernah memberikan ceramah di luar negara dan mendapat sokongan mufti di negara berkenaan,” kata penceramah muda dan bekas penyanyi rock, Akhil Hayy, semalam.Menurutnya, berdasarkan pengalaman itu, beliau tidak pernah berceramah dalam ‘gelap’ dan sentiasa terbuka kerana mahu masyarakat menilai sendiri input yang mampu ditawarkan kepada mereka.Akhil berkata, Jais sepatutnya peka dan menyedari tempoh 15 tahun beliau berkecimpung dalam bidang itu (ceramah) selepas meninggalkan dunia artis sepatutnya dilihat dengan hati yang terbuka.

“Apa yang dilakukan adalah untuk membawa kebaikan kepada pendengar dan sudah pasti pengalaman yang dimiliki mahu dikongsi bersama dengan pendengar supaya dapat membantu mereka setidak-tidaknya mampu menyedarkan mereka supaya kembali menjadi insan yang memiliki nilai murni,” katanya, semalam.


Beliau mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam, berkaitan kenyataan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohamed Khusrin Munawi yang menganggap bekas penyanyi rock itu tidak mempunyai latar belakang agama yang mencukupi bagi memberikan ceramah agama selain mengharapkan populariti sebagai artis semata-mata.Bukan itu saja, penceramah yang pernah menjadi pengacara sebuah rancangan ilmiah di televisyen itu juga tidak pernah diberikan sebarang kelulusan berceramah dan pernah ditahan Jais, beberapa tahun lalu.Akhil berkata, sebagai umat Islam yang sentiasa patuh perintah Allah, setiap input ceramah yang diberikan semuanya berlandaskan kitab suci al-Quran dan hadis.

“Mengapa Jais melabelkan saya sebagai individu yang tidak memiliki latar belakang agama dan ia tidak sepatutnya berlaku.“Jais sepatutnya meneliti pengalaman dan ilmu saya miliki dan bukan membuat tohmahan tidak tepat itu,” katanya mengakui pernah ke sebuah pusat pengajian Islam di negara jiran bagi memuhasabah diri selepas meninggalkan dunia artis.Akhil mengakui beliau pernah ditahan Jais apabila berceramah sebelum ini tetapi menganggap ia cabaran sebagai seorang penceramah yang cuba membawa kebaikan kepada pendengar.

Menurutnya, apa yang dilakukan adalah untuk berkongsi ilmu dan pengalaman dimiliki dengan umat Islam lain dengan harapan mencetuskan perubahan diri mereka untuk menjadi umat Islam yang lebih baik.“Lebih penting, saya bukan individu yang membawa ajaran sesat tetapi ceramah agama yang menjurus ke arah kebaikan.“Sepatutnya, Jais melihat kemampuan saya yang melakukan transformasi dari dunia artis ke dunia yang lebih mampu mendekat dan menjadikan kita insan yang baik,” katanya yang mengakui terkejut dengan kenyataan yang dikeluarkan Pengarah Jais itu.

Bukan itu saja, Akhil berkata, beliau mengakui setiap manusia memiliki kelemahan tersendiri tetapi tidak bijak jika hanya menilai individu itu dengan hanya melihat penampilan luar tetapi tidak kepada input positif yang dibawa dan mampu diberikan kepada pendengar.“Persoalannya, adakah kerana tidak memiliki latar belakang agama itu menjadi masalah besar sedangkan kita mampu memberikan sumbangan baik kepada masyarakat dan dijemput menjadi penceramah di negara lain yang menghargai ceramah disampaikan,” katanya.Tanpa menidakkan hak Jais untuk membenar atau tidak seseorang itu berceramah di Selangor, Akhil berkata, pihak berkuasa agama itu perlu bersikap terbuka seperti yang dilakukan di negeri dan di negara lain yang menghayati kelebihan seseorang individu itu untuk berkongsi ilmu dengan masyarakat.

Menurutnya, tempoh 15 tahun terbabit dengan aktiviti ceramah dan berdakwah di seluruh negara yang diterima baik masyarakat tidak wajar dilihat secara sempit oleh Jais. “Tempoh itu cukup panjang bagi saya memuhasabah diri sehingga tidak terlintas dalam fikiran untuk menipu atau melakukan penyelewengan terhadap masyarakat.“Saya percaya masyarakat mungkin selesa pendekatan ceramah yang saya lakukan dengan menampilkan pendekatan nyanyian ilmiah selain ceramah berhemah,” katanya.Sebagai penceramah muda, Akhil berkata, dia bersedia ditegur atau dinasihat jika ada perkara yang tidak betul dilakukan tetapi ia perlu dilakukan dengan berhemah supaya ia dapat membawa kepada kebaikan.

Apa yang pasti, katanya, Jais perlu melihat ‘track record’ dan tidak sewenang-wenangnya melakukan tohmahan yang boleh mematahkan semangat untuk menaburkan bakti kepada masyarakat.“Saya tidak akan merayu hanya kerana mahu mendapatkan ‘skrip tauliah’ dan jika tauliah itu dijadikan pertimbangan, siapa yang akan mengajar mereka di luar sana,” katanya.

Petikan Dari Harian Metro Online
---------------------------------------------------------------------------------------

Patut ke tak patut pengarah Jais mengeluarkan kenyataan sebegitu ???

Pendapat IbuAbang : Sepatutnya JAIS menghormati individu yang terlibat untuk memberikan ilmu agama kepada masyarakat seperi Ustaz Akhil Hay ( Saya panggil dia ustaz sebab dia mengajar orang - ustaz tu dlm bahasa arab dan maksudnya guru). Jadik kepada sesapa yang tak mau panggil dia ustaz sebab rasa dia tak layak dipanggil begitu..panggil aje dia cikgu..kalau rasa cikgu pun tak layak..panggil le encik...

JAIS sepatutnya menghargai usaha Akil Hay yang ada kesedaran untuk memberikan ceramah untuk kebaikan dengan kelebihan dan keistimewaan yang ada pada dirinya. Dia menggunakannya dengan cara yang amat baik..dan bukankah rasullullah sendiri pernah bersabda.."sampaikan lah dariku walaupun satu ayat ". Dah terang kan..maknanya sesapa sahaja yang ada ilmu..sampaikan...

Apa yg JAIS perlu lakukan..pantau ajer Akil Hay tu..kalau rasa isi ceramahnya tak betul atau terpesong..baru le ambil tindakan...selagi isi ceramahnya bagus...berterima kasihlah...

Mari mari...JVC warehouse Sales......


Mari mari mari...mari beli barangan Elektronik dari JVC (aku keje sini tau), quality mmg bagus le.

Ada macam2 ..TV, Camcorder, Radio..dan mcm2 lagi le barangan JVC...

cakap banyak tak guna..mari sendiri dan lihat..dah banyak dah pun org dah beli...sampai besok aje..

Lambat..melepas...

MSS...VSS...ESS...SSSSSSSS?

Apa tu ye MMS, ESS, VSS ? meh sini Ibuabang terangkan...

MMS - Mutual Separation Scheme (Pemisahan Persetujuan Bersama PPB)
VSS - Voluntarily Separation Scheme ( Pemisahan Secara Sukarela)
ESS - Everio Share Station.

Dan sesunggunhnya ESS tuh tak de kena mengena langsung ngan MSS atau VSS..ESS adalah satu product dari JVC..it is a CD burner. Saja je letak sebab dia ada SS kat ujungnya.

Kenapa nak citer pasal nih ye ? sebabnya..company aku sekarang nih tgh practice MSS...
dah dua tiga kali dulu practice VSS..this is first time le wat MSS...

Apa beza MSS dan VSS ? uuiiiihh..ada bezanya...VSS tuh memang secara sukarela aje..sape2 yg berminat boleh isi borang dan antar..the tengok la rezeki..untung batu tenggelam lee...

MSS ? haa...Yang ni..org2 yang nak di bagi duit tuh dipilih oleh boss2...sesapa yg dipilih tuh..tak de le sampai di paksa berhenti kalau tak nak..masih boleh dipertimbangkan sekiranya ada org lain kat department tu sudi mengambil MSS...cam ada suka sama suka...

tu le yg company aku tgh practice skang..nak mengecilkan organisasi..time gawat cam nih..

Dan aku ? hhmm..cam teringin gak nak amik itu ari (aku kan kat wad jaga anak)...tapi bila datang keje boss terus terang cakap...kalau mintak pun reject...jadik..tok sah berangan le...

Prepare untuk buat keje yang akan makin banyak aje le...

Dan aku mesti ada plan tindakan lain..sekiranya aku dah tak tahan ngan pressure yang mendatang....

Wait and SEE....

Friday, December 4, 2009

Kesian Baby ku...Hafizuddin...

Baru boleh berblogging...dari 25/Nov ~ 29/Nov cuti IdilAdha..pastuh..dari 30/Nov ~ 3/Dec laks baby comelku Hafiz masuk wad laks...

Kesian sungguh..sedut gas 4 jam sekali...everymorning kena masuk wayar kot idung ngan mulut untuk sedut kahak...isk..tak sanggup la..next time..kalau boleh elakk..akan aku elak...tapi kalau dah terpaksa nak buat cam ne..

Tapi walau cam ne pun..thanks to all staff at KPJ Selangor Specialist Hospital, especially Dr.Hoe..nurses and staff at Ward 2A, and also the fisioterapi staff yang kat basement tu...for all the treatment until my baby dah OK sekarang ( But still on medicine sebab kahak masih ada).

Tak sangka..ingatkan second baby nih akan bebas dari hospital..rupanya..sama je cam abang dia..

Wednesday, November 25, 2009

Forward it to your Boss...The Most Effective Way to Reduce Cost


Untuk Para Ibu dan Bapa...

Saja untuk berkongsi sedikit ilmu yang saya dapat...mana la tau kot2 berguna untuk Ibu Bapa di luar sana...

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan :

1) Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh : Surah Al Baqarah - Ayat 102

2) Anak2 pandai belajar : Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79

3) Anak2 lembut hati/ elak panas baran : Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24

4) Anak2 malas sekolah : Surah Toha ayat 1-5

5) Supaya Suami tak kawin lain : Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil

6) Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah

7) Bg anak2 yg suka keluar malam : Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x

8) Untuk jadi pendinding rumah : Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray keliling
rumah

Semoga ada memberi sedikit manfaat.

yea yea..popularkan blog saya..yea yea..

HHmmm..ari nih..browse sana browse sini...terjumpa satu blog untuk popularkan blog..syarat pun senang..jadik..on aje le..lagi pun bagus gak blog ni...ape namanya ye..

Blog Blog Bicara Sempoi..<<<<< cool la bro...

Bagus ada blog cam nih...boleh all bloggers berkumpul reramai..

Dan tambah kenalan...

Tuesday, November 24, 2009

Huh..Tak terlintas Langsung nak maafkan dia...

'Tiada maaf bagimu Chin Peng'

Oleh MOHD. TURMADZI MADUN
turmadzi.madun@kosmo.com.my


KUALA LUMPUR - Tiada ungkapan yang layak ditujukan kepada mana-mana pihak yang bercadang untuk membawa pulang bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng ke negara ini melainkan mereka juga mempunyai jiwa Komunis.
Apa tidaknya, cadangan tersebut bukan sahaja akan melukakan hati anggota-anggota keselamatan seperti polis dan tentera malah mereka juga pasti mempunyai agenda tersembunyi di sebalik kenyataan-kenyataan itu.
Cuba bayangkan, jika Chin Peng atau nama sebenarnya, Ong Boon Hua, 85, mati dan jasadnya disemadikan di kampung halamannya di Setiawan, Perak, sudah pasti ia akan menjadi satu monumen yang akan disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu dengan mengatakan ia adalah kubur seorang pejuang yang patut disanjung.
Mengulas mengenai isu tersebut, Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM), Datuk Muhammad Abdul Ghani hanya memerlukan kepada tiga perkataan sahaja iaitu 'tiada maaf bagimu.'
"Perbuatan Chin Peng telah menyebabkan negara kita terlambat untuk berdaya saing dan mencapai ke arah kemajuan pembangunan, ekonomi dan sosial," katanya ketika dihubungi di Mekah semalam.


Petikan dari Kosmo Online
------------------------------------------------------------------------------

Eh..kampung Halaman dia Setiawan Perak ke ? Mana ada...Kampung Halaman dia Cina sana la..Kat Setiawan tu cuma tempat dia berhijrah aje...Jadik..Apasal lak mayat dia nak kebumi kat Perak..biar aje le kat Cina sana...Lagi elok kat sana..sedara sedari dia banyak..

Tiada Maaf Bagi Chin Peng dan Tak Patut Di maafkan sampai bila2

Monday, November 23, 2009

Keropok Lekor dan TAUN di Terengganu

Sekarang ni wabak Taun kat Terengganu agak teruk...dan salah satu puncanya ialah Keropok Lekor yang dibuat dari ikan yang di cemari oleh kuman Taun 'vibrio cholera'..

Minggu lepas makan keropok lekor yang di beli daripada jiran, dan nasib baik tak de apa2. Ada niat nak kirim keropok losong sebab biras nak balik terengganu raya Aji nih..tapi memandangkan wabak masih merebak...On Hold dulu lah...

Dan AWAS ! Keropok Lekor kat pasar malam tu pun elakkan sebab kemungkinan besar di bekalkan dari Terengganu...

Friday, November 20, 2009

Di antara Garisan...



Betul ke ntah tajuk cerita semalam tu...yang kat ASTRO...di bintangi oleh Nor Khiriah dan sharifah Amani..

Mesej ceritanya memang sampai...amat bagus sekali...

ORANG BAIK2 sekarang..jangan asyik nak menghukum dan menghina orang2 yang jahat...
Memang kita mesti amar makruf nahi mungkar...tapi..bak kata orang..kena ikut procedurelah..macam citer semalam tuh..ade ke terus dibelasahnya si Ayu tuh..si Ustaz tuh tak pernah ke baca sirah rasulullah pasal perempuan berzina ni..mari aku refresh secara ringkas...

Ada seorang perempuan yang telah mengandung datang berjumpa rasulullah saw dan mengaku telah berzina...tapi rasulullah mintak perempuan tu balik dulu dan datang kemudian selepas bersalin..kemudian perempuan tu datang lagi..dan rasulullah menyuruh perempuan tu datang kembali selepas habis penyusuan anaknya iaitu selepas dua tahun...selepas 2 tahun barulah perempuan tu datang kembali dan barulah hukuman rejam di laksanakan...

Betapa mulianya Islam...Rasulullah sendiri mengambil masa yang sesuai untuk melaksanakan hukuman rejam sehingga mengambil masa bertahun2.

Tak de le macam cerita semalam tuh..perempuan tengah mengandung di belasah..gilerr betul..

Dan Ustaz dan Wirda tu..biar dia sedar sikit...langit tak selalunya cerah..jgn ingat bila serban tebal..tudung labuh...tak boleh terjerumus dalam maksiat nih..

Walaupun sepatutnya golongan macam nih yang lebih2 lagi kena menjaga kesucian Islam..

Hakikatnya..

Iman itu terletak pada Hati,
Bukan pada pakaian,
Tetapi Jagalah pakaian untuk melambangkan kepercayaan,
Jagalah Hati supaya tetap Iman.

Wassalam....

Thursday, November 19, 2009

The correct way to eat instant noodles without harming ou r bodies



Best will be no Maggie mee !

Normally, we cook the instant noodles by putting the noodles into a pot
with water, throw in the powder and let it cook for 3 mins.
This is the WRONG method of cooking the instant noodles.

By doing this, when we actually boil the ingredients in the powder,
normally with MSG, it will change the molecular structures of the MSG
causing it to be toxic. The other thing that you may or may not realized
is
that, the noodles are coated with wax and it will take around 4 to 5 days
for the body to excrete the wax after you have taken the noodles.

So the CORRECT method, which you may or may not know, is to cook the
noodles this way ?

1. boil the noodles in a pot with water.
2. once the noodles is cooked, take out the noodles, and throw away the
water which contains wax.
3. boil another pot of water till boiling and put the noodles into the
hot boiling water and then shut the fire.
4. only at this stage when the fire is off, and while the water is very
hot, put the ingredient with the powder into the water, to make
noodle soup.
5. however, if you need dry noodles, take out the noodles n add the
ingredient with the powder and toss it to get dry noodles.

Hope this piece of information is of importance to your health in relation
to eating instant noodles and please apply this cooking method with
immediate effect.

Monday, November 16, 2009

Hari tu KangKung....Hari ni..Tauge laks...

Tauge adalah my favourite (nasib baik regenya murah gileer).. goreng biasa sedap, masak lemak sedap..masuk dalam goreng-gorengan sedap..makan mentah2 pun sedap (i.e tauhu sumbat)..
Dan nasib baik...rupa-rupanya banyak kelebihan makan tauge nih...jom baca..



Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik.
Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL. Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA.
Perlindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser. Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.


Jadi...kepada sesiapa yang memandang rendah kepada tauge (kerana ia sayur paling murah ?tak sedap ?)..belajar-belajar le makan tauge...sememangnya ia amat enak !!!

Friday, November 13, 2009

Rayban pulak...

Dan..ini pulak Koleksi Rayban hubby ku yang nak di jual..tapi..dah terjual ke belum..tak tau le..







Dan...sempat jugak le si Umar bergaya dgn Rayban bapaknya...kecik2 dah pakai barang mahal...



Lunatots..lagi lagi Luna

Haaa...Inilah dia gambar Lunatots Cloth Diapers ku...nampak kemas tersusun...belum pun sempat nak Pre-Wash Lagi...tunggu weekend.




Waktu dapat CD ari tu..anak sulungku excited...ingat CD ni utk dia..siap baring suruh aku pakaikan ...tapi badannya besar sangat..dah 20kg..mana nak muat...


Thursday, November 12, 2009

Buletin Utama semalam...11/Nov@8pm

haaa...semalam ada sesapa perasan tak..apa yang aku perasan..dan aku nak coretkan..
dalam buletin utama semalam yang bercerita pasal malaysia dan Indonesia..

Waktu nak end cerita berita tuh..ada upacara toss drink between both prime ministers and the wives...air dalam gelas yang modern..gelas lebar kaki panjang..dan..

airnya warna jerneh..cam air kosong..AIR MINERAL ke ? tapi..ada ke org minum air mineral
toss cam tu ? ice cream soda kot ? or..air 7 up? or sprite ?...ntah...

Aku teringin nak tau.......

Wednesday, November 11, 2009

Lunatots.....luna..tots..i tot i taw a putty tat..

Semalam aku cuti..sebab Babysitter amik cuti nak bawak anak dia gi buat IC...dan lunatots ku sampai..

Kalau sebenarnya aku bagi alamat ari tu kat umah Babysitter (kaka iparku)..tapi alih2 ari senin puan shikin mintak alamat lagi sekali..aku bagi aje le alamat umah aku..kebetulan cuti esoknya..baik aku aje yg receive.

tapi cam biasa aa...tak sempat le nak upload gambar kalau ari keje biasa..kena tunggu ari jumaat..almaklum le..harta syarikat...ari jumaat rehat panjang..boleh le aku kerjakan..

Terpikir laks..bila le nak beli PC sendiri....tunggu je la dulu..tak berkepentingan kot...

Monday, November 9, 2009

An apple a day keeps the doctor away ???...

Pls see the picture..can you notice the WAX ? I've tried myself when my hubby bought apples at Supermarket, yes...there was Wax on the skin of the apple.

Kita mungkin tak tau yang epal kat supermarket tuh..atau kat mana2 lah..dah bertahun sebenarnya..(of course le depa cakap stock baru..sebab baru masuk depa punya store)..tapi naper nampak baru eh? ..that is how WAX do the Job.

So...next time, bear in mind..if you are so lazy to peel the skin of an apple..remember what you eat.


Kalau tak percaya..next time you buy apples..do the waxing off of the skin yourself.


Galactagouge..yang berkesan untuk aku

Sebenarnya..dah beberapa item aku dah try utk menambahkan susu ku yang tak seberapa ni..
seperti yang aku baca di mana2..di beritahu oleh sesiapa sahaja..

oppss..apa itu galactagouge ye..pelik betul namanya..aku nak menyebutnya terbelit2 lidah..yang aku eja ni pun..ntah betul ntah tidak..tapi aku malas le nak check kat mana2..

galactagouge ni maksudnya agen penambah susu..seperti di bawah

1) herba - ..habbataussauda, halba

2) buah- ..barli..laici..kurma...air rebusan longan kering..air soya..tauhu..soya based product..kekacang..oat..

3) sayuran - lobak putih, sengkuang, daun cekur manis..apa2 sayuran pucuk ..jantung pisang..

dan bermacam-macam lagi..jenuh la aku nak menyebutnya nanti...sebenarnya apa2 aje yang berkhasiat..

Dan perlu di ingat..tak semestinya menjadik pada ibu lain..menjadik pada anda..

Aku sendiri telah mencuba habbatussauda..air rebusan longan kering...lobak putih..tak berapa menjadik padaku..mungkin akan mengambil masa...

Tapi..aku telah mecuba quacker oat..sebenarnya untuk reduce kan kolesterol level yang terlampau...dan tanpa di duga..breastmilk supply pun turut bertambah..alhamdulillah..

Jadik..to all mommiess..jgn cepat give up..kalau susu kurang..must try everything you can..everything you ever heard off...dan yang paling penting..pilih makanan yang berkhasiat sahaja...



Friday, November 6, 2009

Let's have a laugh...

THE HUSBAND STORE

A store that sells husbands has just opened in New York City, where a woman may go to choose a husband. Among the instructions at the entrance is a description of how the store operates.

You may visit the store ONLY ONCE ! There are six floors and the attributes of the men increase as the shopper ascends the flights. There is, however, a catch . . .. you may choose any man from a particular floor, or you may choose to go up a floor, but you cannot go back down except to exit the building!
So, a woman goes to the Husband Store to find a husband .

On the first floor the sign on the door reads:
Floor 1 - These men have jobs and love the Lord.

The second floor sign reads:
Floor 2 - These men have jobs, love the Lord, and love kids.

The third floor sign reads:
Floor 3 - These men have jobs, love the Lord, love kids, and are extremely good looking.

"Wow," she thinks, but feels compelled to keep going. She goes to the fourth floor and sign reads:

Floor 4 - These men have jobs, love the Lord, love kids, are drop- dead good looking and help with the housework.

"Oh, mercy me!" she exclaims, "I can hardly stand it!" Still, she goes to the fifth floor and sign reads:

Floor 5 - These men have jobs, love the Lord, love kids, are drop- dead gorgeous, help with the housework, and have a strong romantic streak.

She is so tempted to stay, but she goes to the sixth floor and the sign reads:

Floor 6 - You are visitor 4,363,012th to this floor. There are no men on this floor.

This floor exists solely as proof that women are impossible to please.

JVC Staff Sales

Ada staff sales kat tempat aku...murah ke ? walaupun aku keje kat JVC..tak teringin laks aku nak guna camcorder nih..jadik..tak le ku tau sama ada murah ke tak murah...tapi kalau sales tu ..mesti le murah kan...



Harga market berapa yek...nak kena check dulu nih...

Thursday, November 5, 2009

Beautiful Thought...


Nothing much to say today..just want to share something for us to ponder...

Wednesday, November 4, 2009

Mie YaBi...50% HALAL..???



Pelik..tapi..benar ke ? Ade ke sedemikin rupa ? rosak2....


sekadar nak berkongsi...fikir fikir lah...


Pemakanan ku sewaktu Hamil

Di sebabkan kencing manis yang aku alami...sehingga terpaksa inject insulin tiap2 malam (aku lupa berapa mol aku inject- tapi tak tinggi..bawah 10mol)..jadik aku terpaksa le berdiet (lagi satu aku takut baby jadik besar cam anak sulungku)...kerana kencing manis nih boleh menyebabkan baby jadik besar gak..dan boleh bawak bahaya kepada baby...

Paling bahaya..baby dalam perut boleh meninggal..kenapa? sebab bila glukos dalam darah terlalu tinggi..kepekatan darah bertambah dan akan mengurangkan kandungan oksigen dalam darah untuk disalurkan kepada bayi.

Kedua..diabetis juga boleh melambatkan paru2 bayi matang..kenapa? yg nih aku tak tanya doktor..jadik aku tak tau..

yang nyata..diabetis adalah bahaya kepada kandungan dan perlu di kawal...

jadik...dietku seperti yang disarankan oleh dietician..
--------------------------------------------------------------

breakfast : 4 keping biskut kering + air kosong ( amik BSP 2 jam lepas tuh gula dlm 6 mol)

kalau nak minum teh/kopi ..mesti tanpa gula...susu anmum coklat tak boleh..anmum biasa tu pun 2 camca besar aje..tapi aku tak minum sebab kalau minum anmum sure kantoi BSP....

Tea break : 4 keping biskut kering + air kosong

Lunch : nasik sikit gila (2 susu besar aje)..sayur 2 jenis (penuh pinggan ngan sayur aje)..ikan seekor ( aku jarang amik ayam..takut baby dlm perut besar)..tempe/hati/tauhu sikit..ni utk naikkan hB...................amik BSP lepas tuh dalam 6.5 mol + betik sepotong + air kosong

Tea-Break : 4 keping biskut kering + air kosong

Dinner : selalunya aku amik yang bersup aje..tu pun sikit..selalunya mee tiau sup.

-------------------------------------------------------------------------------
Itulah selalunya yang aku makan..sebab aku kerja..jadik 5 hari seminggu diet aku lebih kurang seperti di atas..kecuali bila ari cuti dan sabtu ahad..diet aku akan lari sikit sebab kat rumah susah nak control...

Pantang makan : Susu pekat manis..Jus buah..nasik lemak..roti canai..milo...air bergula..air berkarbonat..roti putih..mee kuning..

Tuesday, November 3, 2009

Kencing manis semasa Hamil

Diabetis...ataupun kencing manis..sekarang ni kalau pegi check up...separuh daripada ibu2 yang hamil mengalami kencing manis..hhmm..naper ye...

Dan aku pun..dua kali Hamil..2 kali le kena diabetis...

Diabetis sewaktu kehamilan yang pertama

Masalah yang aku alami sewaktu kehamilan yang pertama ialah Hb rendah pada awalnya..tapi itu telah dapat di atasi dengan memakan makanan tinggi zat besi seperti kerang, hati dan bayam serta mengampil pil ferrus fumerate yang dibekalkan oleh Klinik Kesihatan.

Waktu minum air gula yang pertama..aku lepas..tiada kencing manis..tapi waktu kandungan berusia 7 bulan..dan minum air gula yang pertama..aku kantoi..dah ada kencing manis..zaaassss...kena masuk sepital Ampuan rahimah for sugar stabilization..beberapa hari kat situ..aku boleh kuar tapi kena control diet..tapi..adakah aku control..HARAMMM..makin makan ade le...dan kesan di atas pemakanan ku yang melampau ( aku naik 20kg> fr 50 to 76kg) maka lahirlah HERO ku yang pertama dgn berat badan 4.45kg dengan kaedah normal tapi VAKUM...doktor estimate 3.8kg aje. Sakit kol 11mlm..3 pagi gi sepital..1 tghhari masuk labour Room dan 5 ptg delivr.


Diabetis pada kehamilan yang kedua

Pada kehamilan yang kedua..aku mengalami kencing manis seawal usia 2 bulan..minum air gula yang pertama terus kantoi..sebelum minum air gula..7 mol ( dah consider kantoi)..lepas minum air gula 12 mol...sebab apa ? aku rasa sebabnya waktu tuh aku overweight ..dah berat badan 73 kg. Terus doktor buat referal letter pegi Ampuan Rahimah..stay le aku kat sana few nights for sugar stabilization. Dan hasilnya...dapat le sebijik pen..'Lily..your partner in diabetis' untuk cucuk insulin. Aku cucuk malam aje sebab siang aku boleh control diet untuk maintain gula dalam darah..cuma malam ajer...walaupun aku tak maka dari kol 7 malam..pagi2 kol lapan amik BSP(Blood Sugar Profile) mesti kantoi jugak ( > 7 mol)..Jadik bila cucuk insulin kol 10 mlm..pagi2 BSP OK .

Jadik waktu siang memang control gula..every week kena repeat BSP...jenuh le jari aku kena cucuk..before breakfast kol 8 pg..2 hours after brakfast kol 10 pg...2 hours after lunch kol 2ptg dan 2 hrs after dinner kol 8 mlm ( Nasib baik jari ada 10).. aku mmg jaga betul makan sebab takut nak kena admitted lagi...tapi everymonth kena gi Ampuan rahimah sebab dah ada case kat sana..Sepital akan keep track.

Hasilnya..berat badan ku sehingga lah aku bersalin...maintain gak 72 kg (turun sikit lagi ada)..dan anakku pun tak le sebesar abangnya...3.8kg aje...tapi aku kena induce sebab on insulin..Doktor Ampuan Rahimah bagi tarikh 15 June utk deliver..2 weeks earlier..(dah tau tarikh senang le hubby amik cuti).

Balik Kelate on Saturday 13June..Hari Ahad 14/June pegi Sepital Pasir Puteh..tak terima kes induce..pegi le HUSM Kubang Kerian..terus admitted (mmg dah agak sebab tu terus bawak kain baju)..Ari selasa 15/June kol 9 induce (lepas induce kena baring sejam bagi ubat tu bertindak)..kol 12 dah mula rasa merengat..tapi waktu tuh boleh lagi melayan Umar dan menyuapka nasik dia sewaktu dia visit..Kol 3 dah mmg sakit gila...dah bukak 4 cm..kol 4 masuk labour room...pecah air ketuban dan sepital bagi gas tahan sakit utk mengurangkan kesakitan.
Kol 4.57..baby kuar...tak le lama proses menahan kesakitan berbanding abangnya.

Next Post : My Diet During Pregnancy


Adakah Anda Penggemar Kangkung ???

Sebenarnya dah lama aku mendengar cerita ni...tapi..alang2 semalam dapat lagi..terfikir laks nak buat entry kat blog.

Cerita pasal Kangkung



ADAKAH ANDA PENGGEMAR KANGKUNG?

Jika anda penggemar kangkung, tidak kira apa jenis kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi anda. Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea . Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anak itu, namun diarhea nya tidak sembuh.

Di klinik, kedua orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarrhea , anak tersebut tak lalu nak mahu makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula.

Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malam tersebut anak itu makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Doktor segera melakukan xray, ternyata dalami usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil. Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun.
Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar.. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang sedap. Lintah hanya akan mati jika dibakar.

Di dalam usus anak tadi, lintah yang hanya dalam 1 ke 2 hari berkembang biak dengan cepatnya kerana menghuni didalam tubuh dan terus menghisap darah yang ada, doktor juga menjadi bingung, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.

Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkan segala kemungkinan "lintah" yang terselip didalamnya.

Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

Macam mana? Masih nak makan KangKung ? Tepuk Dada Tanya Selera...

Monday, November 2, 2009

My Little hUT

A Little Hut for me to call HOME...
A Little Place for me to feel PEACE...
A Little Space for me to have tranquility...
A Little...but gives me BIG and HUGE of EVERYTHING.....



Master Bedroom and Living Hall



A Corner .....another corner....



Views from Living Hall




A Hall for wattching Television and also for Umar to feel FREE..See, there are his toys on the Bench and on the floor...




An area for me to prepare meals for the loved ones....


A small kitchen with a small dining table...








My Sons, My Niece & My Only brother




Anak Sulungku Umar ..Anak sedara ku yang sorang tuh Atikah ..dan adik lelaki tunggal Izzat...





Umar at Sime Darby Medical Center (SDMC)... tgh tunggu aku amik result ESP




On the Way balik from Kelate to Klang..lalu Cameron...sempat le snap few pictures.




Hafiz yang dah boleh meniarap...skang tgh angkat buntut...nak merangkak dah kot...middle November masuk 5 months.




























































Friday, October 30, 2009

CD yang aku dapat itu hari



Inilah rupa CD yang aku dapat ari selasa itu ari..yang bersidai tuh..dalam prosess pre-wash..
tak lama lagih..full CD le Hafiz...(kat umah aje .. babysitter tak mau guna)
Ni pulak gambar CD Hafiz yang pertama...sungguh lembut....Sorry la Hafiz..Ibu fokus kat CD aje..muka Hafiz tak masuk pun...





Thursday, October 29, 2009

Seronok rupanyerr.....

HHmmmmm...baru ku tahu ...seronok rupanya online shopping nih...ia ada satu perasaan yang tersendiri..macam aku...pegi keje balik keje..tapi.. sesekali bila balik..tetiba ada parcel..(walaupun expected)...sonoknyeeee...

Wednesday, October 28, 2009

God, Mercy Me............

I'm addicted to Online shopping....to be precise..cloth diapers online shopping....

Hero ku yang pertama..Umar jazimi...

Betapa indahnya dunia breastfeeding...dan aku hanya mengenalinya selepas kelahiran anak keduaku...kenapa? Ada beberapa penyebab kepada kejahilanku pada kandungan yang pertama...

Waktu tu..apa yang aku rasa...alaaaahhh...lepas beranak nanti mesti ada susu..tapi apa yang berlaku..amat menyedihkan ku..dan sungguh ku tak sangka...anakku terpaksa admitted sebab kepalanya ada bentuk ring (kemerahan) sebab process vacuum...(terpaksalah vacuum sebab beratnya dah 4.45kg..tak larat ku nak meneran..doktor estimate 3.8kg ajerr)..dan tambahan lagi aku ada kencing manis..nak kena monitor gula dalam badan baby..ari2 kena amik darah kat kaki..cian dia..dan waktu tuh...susu aku tak de langsung..ada le dua tiga titik..mana nak lalu dia....Ampuan Rahimah laks hospital rakan bayi..susu tepung diharamkan bawak masuk..jadik melalak le anakku nak nunggukan susu hospital yang 4 jam sekali tuh..(padahal hospital pun bagi formula..tapi ibu nak bagi kat baby tak bagi).

Lepas 5 hari kat sepital..aku balik berpantang kat umah adik aku kat puchong...ada le bidan dtg urut nak bagi kuar susu..tapi tak jalan...

Al-maklum waktu itu aku tak berapa educate sangat pasal breastfeeding..walaupun ibuku membebel suruh aku bagik tetek kat baby..katanya 'bagi aje..lama-lama nanti susu kuar le'.

Aku dah fed-up ngan pengeluaran susuku..maka aku stop bagi kat baby..(malas berusaha betul)..Jadi anak pertamaku fully bottle fedding..aku rasa senang..aku boleh makan ape ajerr..tak mengganggu selera...(perasaan pada waktu itu la)..

Bila baby ku berumur sekitar 4 bulan ke atas ( ku tak ingat exactly la)..2 kali admitted kat Selangor Medical Centre (sekarang ni KPJ Selangor Specialist Hospital)..badannya tak berapa kuat antibodinya..mungkin kerana tak mendapat susu ibu...dan sampai le sekarang..anak sulung ku senang mendapat selsema..pantang ada yg kurang sihat sikit kat umah babysitter..dia le yg pertama infected..

Jadi..aku berazam..anak kedua nanti..aku nak breastfeeding....Walaupun sedikit.....

Stock CD baru ku jenama Coolbaby dah sampai...

Alhamdulillah..semalam petang dah sampai 10 pcs coolbaby pocket....tapi belum sempat buat apa2 lagih..sempat report kat blog ajerr..tuh pun without pic.

ari jumaat baru upload gamborr...

Tuesday, October 27, 2009



MOBS & MIELA77 CONTEST GIVEAWAY



Contest pertama ku di alam blogging nih...di bawakan secara gotong royong oleh MOB dan Miela77.


Ku ucapkan ribuan terima kasih kepada






di atas kemurahan hati untuk memberikan hadiah kepadaku (kalau menang la).


Sesungguhnya aku masih bayi (baru 4 hari) di dalam era blogging..dan aku ingin memberikan penghargaan kepada contest nih kerana telah ....nak tau kenapa..

sila baca slogan ku...


I should win because / saya berhak menang kerana...' contest ini telah memberikan saya peluang mempelajari cara ber'blogging' di samping peluang memenangi

hadiah2 menarik. '


Terima Kasih...harap buat contest lagi..he he :)





Saturday, October 24, 2009

Anak anakku



Abang yang semakin nakal..tapi kat umah le...kat umah org baik gilerrr
Ini pulak adik yang dah semakin mengenali alam sekeliling