Monday, November 9, 2009

Galactagouge..yang berkesan untuk aku

Sebenarnya..dah beberapa item aku dah try utk menambahkan susu ku yang tak seberapa ni..
seperti yang aku baca di mana2..di beritahu oleh sesiapa sahaja..

oppss..apa itu galactagouge ye..pelik betul namanya..aku nak menyebutnya terbelit2 lidah..yang aku eja ni pun..ntah betul ntah tidak..tapi aku malas le nak check kat mana2..

galactagouge ni maksudnya agen penambah susu..seperti di bawah

1) herba - ..habbataussauda, halba

2) buah- ..barli..laici..kurma...air rebusan longan kering..air soya..tauhu..soya based product..kekacang..oat..

3) sayuran - lobak putih, sengkuang, daun cekur manis..apa2 sayuran pucuk ..jantung pisang..

dan bermacam-macam lagi..jenuh la aku nak menyebutnya nanti...sebenarnya apa2 aje yang berkhasiat..

Dan perlu di ingat..tak semestinya menjadik pada ibu lain..menjadik pada anda..

Aku sendiri telah mencuba habbatussauda..air rebusan longan kering...lobak putih..tak berapa menjadik padaku..mungkin akan mengambil masa...

Tapi..aku telah mecuba quacker oat..sebenarnya untuk reduce kan kolesterol level yang terlampau...dan tanpa di duga..breastmilk supply pun turut bertambah..alhamdulillah..

Jadik..to all mommiess..jgn cepat give up..kalau susu kurang..must try everything you can..everything you ever heard off...dan yang paling penting..pilih makanan yang berkhasiat sahaja...



No comments:

Post a Comment

Powered By Blogger