Tuesday, November 3, 2009

Kencing manis semasa Hamil

Diabetis...ataupun kencing manis..sekarang ni kalau pegi check up...separuh daripada ibu2 yang hamil mengalami kencing manis..hhmm..naper ye...

Dan aku pun..dua kali Hamil..2 kali le kena diabetis...

Diabetis sewaktu kehamilan yang pertama

Masalah yang aku alami sewaktu kehamilan yang pertama ialah Hb rendah pada awalnya..tapi itu telah dapat di atasi dengan memakan makanan tinggi zat besi seperti kerang, hati dan bayam serta mengampil pil ferrus fumerate yang dibekalkan oleh Klinik Kesihatan.

Waktu minum air gula yang pertama..aku lepas..tiada kencing manis..tapi waktu kandungan berusia 7 bulan..dan minum air gula yang pertama..aku kantoi..dah ada kencing manis..zaaassss...kena masuk sepital Ampuan rahimah for sugar stabilization..beberapa hari kat situ..aku boleh kuar tapi kena control diet..tapi..adakah aku control..HARAMMM..makin makan ade le...dan kesan di atas pemakanan ku yang melampau ( aku naik 20kg> fr 50 to 76kg) maka lahirlah HERO ku yang pertama dgn berat badan 4.45kg dengan kaedah normal tapi VAKUM...doktor estimate 3.8kg aje. Sakit kol 11mlm..3 pagi gi sepital..1 tghhari masuk labour Room dan 5 ptg delivr.


Diabetis pada kehamilan yang kedua

Pada kehamilan yang kedua..aku mengalami kencing manis seawal usia 2 bulan..minum air gula yang pertama terus kantoi..sebelum minum air gula..7 mol ( dah consider kantoi)..lepas minum air gula 12 mol...sebab apa ? aku rasa sebabnya waktu tuh aku overweight ..dah berat badan 73 kg. Terus doktor buat referal letter pegi Ampuan Rahimah..stay le aku kat sana few nights for sugar stabilization. Dan hasilnya...dapat le sebijik pen..'Lily..your partner in diabetis' untuk cucuk insulin. Aku cucuk malam aje sebab siang aku boleh control diet untuk maintain gula dalam darah..cuma malam ajer...walaupun aku tak maka dari kol 7 malam..pagi2 kol lapan amik BSP(Blood Sugar Profile) mesti kantoi jugak ( > 7 mol)..Jadik bila cucuk insulin kol 10 mlm..pagi2 BSP OK .

Jadik waktu siang memang control gula..every week kena repeat BSP...jenuh le jari aku kena cucuk..before breakfast kol 8 pg..2 hours after brakfast kol 10 pg...2 hours after lunch kol 2ptg dan 2 hrs after dinner kol 8 mlm ( Nasib baik jari ada 10).. aku mmg jaga betul makan sebab takut nak kena admitted lagi...tapi everymonth kena gi Ampuan rahimah sebab dah ada case kat sana..Sepital akan keep track.

Hasilnya..berat badan ku sehingga lah aku bersalin...maintain gak 72 kg (turun sikit lagi ada)..dan anakku pun tak le sebesar abangnya...3.8kg aje...tapi aku kena induce sebab on insulin..Doktor Ampuan Rahimah bagi tarikh 15 June utk deliver..2 weeks earlier..(dah tau tarikh senang le hubby amik cuti).

Balik Kelate on Saturday 13June..Hari Ahad 14/June pegi Sepital Pasir Puteh..tak terima kes induce..pegi le HUSM Kubang Kerian..terus admitted (mmg dah agak sebab tu terus bawak kain baju)..Ari selasa 15/June kol 9 induce (lepas induce kena baring sejam bagi ubat tu bertindak)..kol 12 dah mula rasa merengat..tapi waktu tuh boleh lagi melayan Umar dan menyuapka nasik dia sewaktu dia visit..Kol 3 dah mmg sakit gila...dah bukak 4 cm..kol 4 masuk labour room...pecah air ketuban dan sepital bagi gas tahan sakit utk mengurangkan kesakitan.
Kol 4.57..baby kuar...tak le lama proses menahan kesakitan berbanding abangnya.

Next Post : My Diet During Pregnancy


1 comment:

  1. nak tanya kalu kena wat bsp 4 kali kadar gula yang perlu maintain brapa.

    ReplyDelete

Powered By Blogger